براجراف.كتابة,بسهولة,كيفية كتابة سؤال البراجراف,كيف,امتحان,الانجليزي,انجليزي’سؤال,paragraph,english,how to write,كيفية,جاوب على سؤال براجراف في خطوات قليله,براجراف,البراجراف,ازاي تكتب البراجراف

كيفية كتابة سؤال البراجراف في امتحان الانجليزي بسهولة
 
كتابة سؤال البراجراف بسهولة - paragraph

سؤال البراجراف .. هذا السؤال يعتبر عقدة كبير لمعظم الطلاب في المرحلة الثانوية .. رغم انة يعتبر اسهل سؤال في الامتحان ولكن ما يعطي الطلاب ايحاء بذلك لانة يحتاج الى ابداع وتفكير ولباقة في الكلام وحسن ترجمة وهذة المواصفات متواجدة عند جميع الطلاب.

مبدئيا كدا بلاش تخاف من السؤال دا او اي سؤال لان خوفك دا من اي سؤال دا هو اللي جايبك ورا , والله سؤال البراجراف دا ما مستاهل خالص .. 
 
نخش في الموضوع .. البراجراف دا هوا سؤال عايزك تكتب جمل معدودة عن فكرة معينة وماتخرجي عن الفكرة دي , والبراجراف بيتكون من تلات حاجات .. مقدمة و "الموضوع بالتفصيل" و النهاية .. وكل جزء من دول لو كتبت فية 3 او اربع جمل هتقفل السؤال 

المقدمة .. المقدمة دي هتكتب فيها زي عنوان كدا بس طويل شوية .. الموضوع الرئيسي يعني يعني مثلا لو عطاك موضوع عن "الزلازل" هتقول في المقدمة ان الزلازل بدات تنتشر في العالم وكدا .. ابدع ياعم ماتبقاش كدا !

بعد ما تكتب المقدمة هتخش بقا في زتونة الموضوع وحاول بقدر الامكان ماطلعش برة الموضوع خالص في الجزء دا عشان فية مصححين غلسين شوية .. بعد ما كتبت المقدمة عن الزلازل هتكتب بقا في الجزء دا .. الاماكن اللي منتشرة في الزلازيل مثلا زي اليابان وغيرة وتكتب اضرار الزلازل وكدا .. وتتكلم عن تسونامي .. اكتب كتيييييييير والف بس اهم حاجة ماتطلعش برة الموضوع.

النهاية دي بقا اسهل حاجة في الحوار كلوا .. مكن تنهي الموضوع بنصيحة او تحذير او ما شابة